Prowadzenie hotelu dla zwierząt- sposobem na życie ?

Hotel dla zwierząt może stać się pewnym i stabilnym źródłem utrzymania każdego miłośnika czworonogów. Aby osiągnąć sukces w jego prowadzeniu należy wykazać się dużą cierpliwością, zgodą na nieuregulowany czas pracy (głównie w weekendy i święta), a także ogromną znajomością psiej czy kociej psychiki i fizjologii. 

Hotel  powienien być bezpiecznym i spokojnym miejscem oczekiwania na powrót psiego czy kociego opiekuna Hotel powienien być bezpiecznym i spokojnym miejscem oczekiwania na powrót psiego czy kociego opiekuna Źródło: Facebook

Rosnąca świadomość społeczeństwa co do potrzeb psychicznych i fizycznych zwierząt, a także wzorce czerpane z Zachodu co do prawidłowej opieki i traktowania domowych pupili sprawiają, że Polacy zaczynają zmieniać swoje podejście do psów i kotów. Oczekujemy więc profesjonalnej, rzetelnej opieki sprawowanej przez fachowców nad zwierzętami podczas naszej nieobecności. Nie dziwi zatem stale powiększająca się baza hoteli dla zwierząt w Polsce. Co trzeba zrobić, aby stać się posiadaczem jednego z nich, jakie wymagania spełnić i na co zwrócić uwagę?

Sytuacja prawna hoteli dla zwierząt

Aby założyć hotel dla zwierząt nie trzeba spełniać praktycznie żadnych norm prawnych, bowiem sytuacja hoteli dla zwierząt w Polsce nie została formalnie uregulowana. Nie ma zatem konieczności wykazania się fachowością, doświadczeniem, wykształceniem związanym ze zwierzętami. Niestety obowiązujące przepisy nie mówią o warunkach, jakie należy zapewnić zwierzętom podczas ich pobytu w hotelu, a sprawująca kontrolę nad punktami przebywania zwierząt Inspekcja Weterynaryjna nie ma możliwości prawnych do kontrolowania hoteli. Prowadzący hotel może natomiast spodziewać się kontroli ze strony organizacji pro zwierzęcych np. Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami. Należy zdawać sobie sprawę, że mimo braku usankcjonowań prawnych co do prowadzenia takiego obiektu, zwierzęta domowe w Polsce podlegają ustawie o ochronie zwierząt.

Proces założenia hotelu przebiega zgodnie z zasadami zakładania działalności gospodarczej. Mamy zatem prawo starać się o dofinansowanie z Urzędu Pracy, kredyt czy wsparcie finansowe w ramach projektu Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020). Podczas zakładania działalności należy wypełnić wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i złożyć go w odpowiednim Urzędzie Miasta lub Gminy. Urząd statystyczny nadaje działalności REGON, a posiadając go należy założyć firmowe konto bankowe. Konieczna jest także wizyta w Urzędzie Skarbowym celem zarejestrowania NIP-u firmy i określenia wybranej formy opodatkowania, w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (lub KRUS). Jeśli zatrudniamy pracowników, zgłosić się musimy ponadto do Inspekcji Pracy (do 30 dni od ich zatrudnienia).

Co powinno znaleźć się w hotelu

Powodzenie działalności to nie tylko pozyskanie dużych, jeśli chodzi o hotel dla zwierząt, funduszy na jego uruchomienie. Niezbędne jest odpowiednio przestronne miejsce, optymalnie dom jednorodzinny z dużą działką. Opiekunowie oddający zwierzęta do hotelu oczekują bowiem bardzo często 24 godzinnej opieki nad nimi, a zatem ”obecności człowieka w pobliżu” cały czas. Warto również przed inwestycją rozpoznać sytuację lokalną: czy dużo mieszkańców posiada zwierzęta domowe, w jakim wieku są to ludzie (ludzie starsi rzadziej podróżują niż osoby młode), aby jak najszczegółowiej określić zapotrzebowanie na taką działalność. Ogromne znaczenie ma także obecność lub brak placówek w najbliższym otoczeniu. Hotel dla zwierząt zwiększa swoje szanse na sukces, jeśli poza nim prowadzimy inną działalność około zwierzęcą, na przykład wykonujemy zabiegi groomerskie, tresurę psów ( np. psie przedszkole), organizowane są spacery po ciekawych miejscach dla stałych klientów, czy istnieje możliwość pozostawienia w nim psa na kilka godzin dziennie. Pozytywnie na zaufanie ludzi wpływa także możliwość pomocy weterynaryjnej w razie potrzeby. Poszerzenie oferty zwiększa bowiem szansę, że do hotelu trafi więcej klientów.

Planując infrastrukturę należy ustalić ile maksymalnie i jakich gatunków zwierzęta chcemy przyjmować, czy decydujemy się na system kojcowy, czy pokojowy, być może mieszany. Przy planowaniu lokalizacji i rodzaju pomieszczeń należy wziąć pod uwagę rozmaite oczekiwania klientów: posiadacze kanapowców będą chcieli, żeby ich psiak miał ciepłe i ciche lokum, zaś pies przebywający stale na dworze komfortowo będzie się czuł w kojcu zewnętrznym. Ważne, aby wszystkie pomieszczenia były: suche, ciepłe i bezpieczne. Kojce powinny być wyposażone w ocieplane, solidne budy chroniące przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi.

W pobliżu miejsca przebywania zwierząt musi być także pomieszczenie do przygotowywania posiłków dla nich i magazyn do składowania gotowej karmy. Hotel dla zwierząt powinien gwarantować psom nie tylko całodobową opiekę, ale także rozrywkę i zabawę: warto, dlatego wydzielić część działki na wybieg. Cały teren hotelu musi być szczelnie ogrodzony i dodatkowo zabezpieczony przed ucieczkami: podmurówka chroniąca przed podkopami, wysokość ogrodzenia uniemożliwiająca jego pokonanie. Prześwity w ogrodzeniu nie mogą stwarzać ryzyka wydostania się przez nie zwierzęcia na zewnątrz.

Promocje i reklama

Nawet najlepszy hotel nie poradzi sobie bez odpowiedniego rozreklamowania. O ile początki bywają trudne, później jest już z reguły dużo łatwiej. Najlepszą formą reklamy są wszak zadowoleni stali klienci, którzy „drogą pantoflową” przekazują informację o nas zaprzyjaźnionym psiarzom czy kociarzom. Na początek najlepiej jednak odpowiednio samodzielnie promować hotel. Podstawą jest strona internetowa, szyld naprowadzający na hotel, ulotki pozostawione u okolicznych weterynarzy czy w sklepach zoologicznych, czy reklamy w lokalnych gazetach. Liczy się także nasza wiedza, kompetencje i doświadczenie w pracy ze zwierzętami. Jeśli je mamy poinformujmy o tym potencjalnych klientów.

Panujące w hotelu ceny powinny być dostosowane do lokalnego rynku. Przy ich ustalaniu kierować się możemy zasadą, że najwięcej kosztuje pobyt dużego psa, mniej małego, jeszcze mniej kota, zaś najniższe opłaty ponoszą posiadacze gryzoni. Pożądane są oczywiście wszelkie gratis czy rabaty dla stałych klientów: np. przy 4 pobycie psa- usługa fryzjerska gratis, czy pobyt każdego kolejnego psa tego samego klienta po preferencyjnej cenie.