Czy pies potrzebuje telewizora?

Zdaniem pomysłodawców, ma pomóc zwalczyć nudę, stres, uspokoić i zrelaksować psa. Zdaniem krytyków jest tylko próbą wyłudzenia pieniędzy od miłośników czworonogów. W Kalifornii uruchomiono pierwszy kanał telewizyjny przeznaczony wyłącznie dla psów.

Tak pies widzi Dog TV. Ciekawe? Tak pies widzi Dog TV. Ciekawe? Źródło: Dog TV, materiały prasowe

Twórcy dostępnego w San Diego kanału Dog TV zgodnie przekonują, że ich pomysł ma zrewolucjonizować tradycyjne myślenie o odbiorcy telewizyjnym. Dlatego swój przekaz kierują nie do właścicieli zwierząt, a do ich pupili. Główna idea dostępnego 24 godziny na dobę kanału jest prosta: program telewizyjny ma dotrzymać towarzystwa psu, kiedy zostaje on sam w domu.

Ramówka DOG TV obejmuje trzy podstawowe grupy programów: uspokajające, stymulujące oraz ułatwiające zwierzęciu dostosowanie się do otoczenia. Z przywoływanych przez producentów badań wynika, że psy pozostawione same w domu czują się nieswojo i bywają często rozdrażnione. Emitowana w tym czasie w DOG TV muzyka relaksacyjna ma pomóc im się uspokoić. Przyjemność tę można zafundować swojemu czworonogowi za jedyne 4,99$ miesięcznie.

Twórcy programu przekonują, że psy są zwierzętami szczególnie wrażliwymi na przekaz telewizyjny. Dowodem tego jest około 5000 nagrań znajdujących się na You Tube, na których zarejestrowano, jak psy z zaciekawieniem oglądają program telewizyjny. Szczególne zainteresowanie wzbudzają u nich inne psy oraz dynamicznie poruszające się obiekty. Z badań przeprowadzonych przez American Kennel Club oraz IAMS wynika, że przekazy telewizyjne oddziałują istotnie na co drugiego psa. Dla twórców DOG TV to wystarczająco liczna publiczność.

Pomysłodawcą kontrowersyjnej idei jest PTV Media LTD, który swój przekaz opracowała we współpracy z najwybitniejszymi zwierzęcymi ekspertami.

Psia telewizja ma dostarczać psu zabawy. Źródło: Dog TV, materiały prasowe
Dlatego zawartość DOG TV odpowiada ściśle preferencjom psa, z kolei dla jego właściciela może wydać się zabawna. Natężenie kolorów, kontrast, ruchy kamery i emitowanie dźwięki mają trafić w gusta czworonogów i są do nich specjalnie dopasowane.

Prawie dekadę wcześniej, w 2003 roku w Stanach Zjednoczonych powstał też koci kanał telewizyjny MEOW TV. Jego pomysłodawcy kierowali swój przekaz zarówno do kotów, jak też ich właścicieli. Powoływali się na badania, z których wynika, że jeden kot na trzy zainteresowany jest tym, co dzieje się na ekranie telewizora. Twórcy przekazu liczyli więc na ponad 19-milionową, kocią publiczność, i równie dużą liczbę ich właścicieli. DOG TV wierzy, że powtórzy sukces kociej telewizji.