A to ciekawe! Popularne filmy z psami mogą zapoczątkować modę na daną rasę. Dobry obraz ze świetnym psem może wpływać na dużą popularność konkretnej rasy nawet przez dziesięć lat!
Amerykańscy naukowcy związani z University of Bristol, City University of New York i Western Carolina University twierdzą, że wpływ filmów, w których obok ludzkich aktorów pojawiają się czworonogi, na popularność różnych ras, może się utrzymywać nawet przez dekadę i ma związek z ogólną popularnością filmu.
W badaniach naukowcy wykorzystali dane z American Kennel Club, największej organizacji kynologicznej w Stanach Zjednoczonych. Oprócz tego przeanalizowali niemal 90 produkcji, w których aktorom towarzyszyły czworonogi.
Jednoznacznie uznali, że emisja tych filmów przekładała się na wzrost popularności ras, obecnych w filmie. Ten efekt zwykle utrzymuje się przez rok, ale może trwać nawet do dziesięciu.
Badacze doszli do wniosku, że zmiany w popularności ras mają duży związek z liczbą widzów podczas weekendu, w którym film trafia do kin. Liczba widzów w tym okresie uznawana jest zwykle za zapowiedź późniejszej popularności produkcji. Najistotniejszy wpływ na modę miały kultowe przeboje kinowe z dawnych lat z „Lassie wróć!” na czele, a w Polsce co drugi pies na podwórku przez długie lata wabił się Szarik.