Ludzie nauczyli się mówić naśladując zwierzęta

Od niepamiętnych czasów uczeni zastanawiali się nad pochodzeniem i ewolucją człowieka. Jak wiadomo umiejętność posługiwania się językiem była niezbędna do uznania ludzi za istoty myślące. Bez korzystania z mowy niemożliwe byłoby także rozwijanie zaawansowanych technologii i stworzenie cywilizacji. Niestety nadal nie wiadomo dokładnie w jaki sposób człowiek nauczył się mówić? Ostatnio na to nurtujące pytanie próbowali odpowiedzieć lingwiści pracujący dla słynnego Massachusetts Institute of Technology.

Czy ludzie zawdzięczają zwierzętom umiejętność mówienia? Czy ludzie zawdzięczają zwierzętom umiejętność mówienia? Źródło: Shutterstock

Zdaniem amerykańskich naukowców, ludzie nauczyli się mówić około 100 000 lat temu. Oczywiście początkowo stosowali krótkie i proste zwroty oraz pojedyncze słowa. Wraz z upływem czasu doskonalili i rozwijali swoją mowę. Pierwotnie potrafili jedynie naśladować odgłosy zwierząt i ptaków. Według lingwistów melodyjność języków zawdzięczamy właśnie kopiowaniu śpiewu ptaków. Z kolei umiejętność budowania bardziej złożonych wypowiedzi zawierających istotny przekaz została nabyta poprzez naśladownictwo dźwięków wydawanych przez ssaki naczelne. Następnie język ulegał coraz większym przeobrażeniom, rozbudowie i specjalizacji. Taka teoria ma sporo zwolenników, ale mimo wszystko wzbudza także sporo kontrowersji, gdyż obecnie w świecie zwierząt trudno znaleźć jakikolwiek gatunek posługujący się tak złożonym zasobem słów i dźwięków jak ludzie.

Szczegółowe wyniki badań zespołu lingwistów z MIT zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Frontiers in Psychology”. Cały artykuł w języku angielskim można przeczytać na stronie internetowej magazynu pod tym adresem. Pozostaje mieć nadzieję, że z czasem naukowcom uda się jeszcze lepiej poznać pochodzenie mowy i języków. Pomocne mogą okazać się zwłaszcza dokładne badania mózgu i sposobu jego funkcjonowania ze szczególnym uwzględnieniem ośrodków mowy.

 

Źródło: Yahoo, Science Daily, Frontiers in Psychology